TAURON Arena Kraków i miasto w ocenie gości: badanie satysfakcji klienta oraz znaczenia ekonomicznego największej hali widowiskowo-sportowej w Polsce
10 marca 2025
804 mln zł – to wysokość impaktu ekonomicznego wygenerowanego przez przyjezdnych uczestników imprez odbywających się w TAURON Arenie Kraków od otwarcia obiektu w 2014 do końca 2024 roku. Impakt za sam ubiegły rok wyniósł 153 mln zł
Realizowana na zlecenie Areny Kraków S.A. szósta edycja Badania satysfakcji klienta oraz znaczenia ekonomicznego największej hali sportowo-widowiskowej w Polsce była prowadzona od marca do czerwca i od października do grudnia 2024 roku przez instytut badawczy BBS Obserwator. Wzięło w niej udział 2130 uczestników wydarzeń. Wywiady bezpośrednie zrealizowano podczas 24 imprez. Przeprowadzono również 200 wywiadów wśród przedstawicieli branży hotelowej i gastronomicznej (badania telefoniczne CATI).
Wśród uczestników imprez najliczniejsze grupy stanowiły osoby w wieku 35-44 lata oraz 25-34 lat (łącznie 55,8%). 55,4% uczestników to kobiety, 44,4% to mężczyźni, 0,2% osób w odpowiedzi na pytanie o płeć odpowiedziało – inna.
Wpływ na gospodarkę Krakowa
Badania po raz kolejny pokazały, że działalność TAURON Areny Kraków ma wymierny wpływ na gospodarkę Krakowa, na krakowskie firmy i instytucje. Przy okazji uczestnictwa w imprezach w Arenie przyjeżdżający do miasta goście korzystają także z restauracji i hoteli, zwiedzają miasto, robią zakupy, korzystają z komunikacji miejskiej.
W 2024 roku przeważająca część gości TAURON Areny Kraków to obywatele Polski 98,9%, wśród ankietowanych były też osoby z Irlandii, Wielkiej Brytanii i Litwy. Poza mieszkańcami Krakowa (62,7% ankietowanych) uczestnikami imprez w Arenie były także osoby z województw małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i mazowieckiego.
Ankietowani wskazali, że powodem ich przyjazdu do Krakowa było wydarzenie w TAURON Arenie Kraków (96.9%) Goście spędzali w mieście najczęściej jeden dzień (67,9% osób), dwa (15,4%) lub trzy dni (10,6%). Z usług noclegowych skorzystała lub zamierzała skorzystać blisko jedna trzecia ankietowanych (27,9%). Średnia kwota jaką badani zamierzali przeznaczyć na nocleg w Krakowie to 757 zł. Z atrakcji, które oferuje miasto, skorzystało lub planowało skorzystać 32,6% badanych – ankietowani wskazywali tu przede wszystkim na gastronomię (76,4%) oraz zwiedzanie (61,2%). W trakcie wizyty w Krakowie badani zamierzali przeznaczyć na dodatkowe atrakcje średnio 707 zł.
Impakt ekonomiczny wygenerowany przez gości spoza Krakowa, uczestniczących w imprezach odbywających się w TAURON Arenie Kraków, w 2024 roku wyniósł 153 mln zł (dla porównania rok wcześniej było to 119 mln zł). Biorąc pod uwagę wyniki z sześciu dotychczasowych edycji badań autorzy raportu szacują, że impakt ekonomiczny obiektu, od momentu jego powstania, wyniósł 804 mln zł.
Goście oceniają arenę i Kraków
Zdecydowana większość badanych (85,3%) bardzo dobrze i dobrze ocenia swój pobyt w Krakowie (89,3%) oraz w TAURON Arenie Kraków. Podobnie oceniają organizację wydarzenia, na którym byli w TAURON Arenie Kraków (pozytywną ocenę wskazało 83,9% ankietowanych).
Wśród osób spoza Krakowa 70% przyjechało do miasta samochodem. 29,6 % wybrało komunikację zbiorową (pociąg, autobus, samolot). Aby dotrzeć do TAURON Areny Kraków, 48% przyjezdnych wybierało samochód, a komunikację miejską 22,8%. Wśród osób z Krakowa 35,4% wybierało komunikację miejską, a 48,2% samochód. Większość ankietowanych pojawiała się na wydarzeniach w TAURON Arenie Kraków z innymi osobami – najczęściej z rodziną.
Uczestnicy imprez korzystają z hoteli i restauracji
Badanie po raz kolejny wskazuje, że powstanie TAURON Areny Kraków wpłynęło na funkcjonowanie branży noclegowej i gastronomicznej w Krakowie. Większość ankietowanych przedstawicieli branży noclegowej
i gastronomicznej (52%) dostrzega wpływ powstania TAURON Areny Kraków na wzrost liczby gości. Jedna trzecia badanych firm (31%) dostrzega zmiany w sezonowości zainteresowania świadczonymi usługami od momentu powstania TAURON Areny Kraków. Ponad połowa respondentów (54%) przyznaje, że obsługiwała gości, którzy przyjechali na wydarzenie do TAURON Areny Kraków.