TAURON Arena Kraków oczami gości

12 maja 2023

Badanie satysfakcji klienta oraz znaczenia ekonomicznego największej hali widowiskowo-sportowej w Polsce

580 mln zł – to wysokość impaktu ekonomicznego jaki wygenerowali przyjezdni uczestnicy imprez odbywających się w TAURON Arenie Kraków od momentu otwarcia obiektu w 2014 roku do końca 2022 roku. Tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Areny Kraków S.A. Z badań dowiemy się z także: jak goście oceniają pobyt w hali i organizację wydarzeń oraz jak oceniają pobyt w Krakowie, z jakich dodatkowych atrakcji w mieście najczęściej korzystali?

Czwarta edycja Badań satysfakcji klienta oraz znaczenia ekonomicznego największej hali sportowo-widowiskowej w Polsce była prowadzona od czerwca do grudnia 2022 roku przez Centrum Badań Terenowych R. Meissner. Łącznie pytania zadano 1600 uczestnikom imprez organizowanych w TAURON Arenie Kraków (badania ankietowe realizowano podczas 35 wydarzeń – koncertów, wydarzeń sportowych). Przeprowadzono również 201 wywiadów wśród przedstawicieli branży hotelowej i gastronomicznej (badania telefoniczne CATI).

Wpływ na gospodarkę Krakowa

– Jak wynika z badań TAURON Arena Kraków i to, co dzieje się w obiekcie ma realny wpływ na gospodarkę Krakowa, przede wszystkim na wzrost przychodów krakowskich firm i instytucji – mówi Małgorzata Marcińska, Prezes Zarządu Areny Kraków S.A. – Goście przyjeżdżający na wydarzenia do areny, podczas pobytu w Krakowie, korzystają z oferty restauracji i hoteli, zwiedzają miasto, robią tutaj zakupy – wylicza Małgorzata Marcińska.

Według badań 43% osób biorących udział w wydarzeniach w TAURON Arenie Kraków to goście spoza Krakowa. Spędzają oni w mieście najczęściej jeden dzień (52,6 %osób), dwa (24,7%) lub trzy dni (14%). Z usług hotelowych korzysta 31% z nich. Deklarowany przez gości wydatek na nocleg to średnio 577 zł. 43,4% przyjezdnych osób skorzystało lub zamierzało skorzystać z różnych atrakcji Krakowa (zwiedzanie, restauracje, kawiarnie, zakupy, inne wydarzenia itp.), wydając na nie średnio 364 zł.

– Oznacza to, że impakt ekonomiczny wygenerowany przez gości spoza Krakowa, uczestniczących w imprezach odbywających się w TAURON Arenie Kraków, w 2022 roku wyniósł 184 mln zł – wylicza Jacek Gryzło, Wiceprezes Zarządu Areny Kraków S.A. – Biorąc pod uwagę wyniki z czterech edycji badań autorzy raportu szacują, że impakt ekonomiczny obiektu, od momentu jego powstania, wyniósł 580 mln zł – podsumowuje Jacek Gryzło.

Goście oceniają arenę i Kraków

57% gości areny to mieszkańcy Krakowa. Wśród osób spoza miasta arenę najczęściej odwiedzają osoby z województwa Małopolskiego, Śląskiego i Mazowieckiego (blisko 60%). Zarówno pierwsi (72,3%), jak i drudzy (48,5%) na wydarzenie do areny najczęściej docierają komunikacją miejską. Ponad 80% uczestników imprez wzięło w nich udział z osobą lub osobami towarzyszącymi. Niemal wszyscy przyjezdni (99,1%) wskazali, że powodem ich przyjazdu do miasta było wydarzenie w TAURON Arenie Kraków.

Ponad 80% osób bardzo dobrze i raczej dobrze ocenia organizację koncertu/ wydarzenia w TAURON Arenie Kraków. Zdecydowana większość wszystkich ankietowanych osób (92,9%) bardzo dobrze i raczej dobrze ocenia TAURON Arenę Kraków jako całość.

83,9% osób spoza Krakowa bardzo dobrze i dobrze ocenia swój pobyt w Krakowie, co oznacza, że taką opinię przekażą również swojej rodzinie i przyjaciołom. 43,4% skorzystało lub zamierzało skorzystać z różnych atrakcji jakie oferuje miasto. Najczęściej wybierano zwiedzanie (65,5%), korzystanie z gastronomii (64,7%) oraz odwiedzanie muzeów (13,8) – można było wskazać kilka odpowiedzi.

Wpływ pandemii Covid-19 na uczestników imprez

Po raz pierwszy zadano uczestnikom badań pytania dotyczące wpływu pandemii Covid-19 na uczestników wydarzeń Większość z nich (78,7%) oceniła, że miejsce takie jak TAURON Arena Kraków będzie odwiedzana (w 2022 roku) przez publiczność częściej niż przed pandemią. Blisko połowa badanych wskazała, że w roku 2022 będzie częściej brała udział w wydarzeniach niż w latach 2020-2021.

W hotelach i restauracjach

Badanie przeprowadzone przez Centrum Badań Terenowych R. Meissner po raz kolejny wskazuje, że powstanie TAURON Areny Kraków wpłynęło na funkcjonowanie branży noclegowej i gastronomicznej w Krakowie.

56,3% przedstawicieli branży noclegowej i 17% branży gastronomicznej dostrzega wpływ TAURON Areny Kraków na wzrost liczby gości w ich obiektach. Ponad połowa przedstawicieli branży noclegowej i 17,3% branży gastronomicznej dostrzega, że powstanie TAURON Areny Kraków wpłynęło na wzrost przychodów firmy. 70,6% przedstawicieli branży noclegowej i 33,3% branży gastronomicznej obsługiwało gości, którzy przyjechali na wydarzenia do TAURON Areny Kraków.

Blisko 60% badanych firm z branży hotelarskiej oraz 12% przedstawicieli branży gastronomicznej odnotowała wzrost obłożenia/ liczby klientów podczas konkretnych imprez odbywających się w TAURON Arenie Kraków.

Raport:  „Badanie satysfakcji klienta oraz znaczenia ekonomicznego największej hali widowiskowo-sportowej w Polsce” jest dostępny TUTAJ